Ako na predaj?

  • 13.04.2014

Idete predávať byt alebo dom? Dobrá príprava je základ úspechu. 

Pamätajte na to, že prvý dojem, či už to bude internetová prezentácia, alebo neskôr obhliadka, je väčšinou pre záujemcu najdôležitejší. Vzhľad a kondíciu predávanej nehnutelnosti môžete vylepšiť aj svojpomocne, bez nutnosti veľkých rekonštrukcií. V prvom rade dajte priestory do poriadku tak, aby pôsobili čo najpriestrannejšie, čisto a boli čo najviac presvetlené. Je vhodné, ak ich krátko pred predajom vymaľujete. Ak predávate dom so záhradou alebo trávnikom, udržujte ho zelený a zdravý.

 

 

Svetlo a biela robia svoje. Keď sa rozhodnete pred predajom vymaľovať, zvoľte na steny bielu. Priestor zväčší a zároveň ho rozjasní.
 

Dobré rady nad zlato

Až takto pripravené priestory nafoťte. Ideálny je širokouhlý fotoobjektív, aby ste čo najviac zachytili priestor a nielen veľkú obrazovku televízora. Vyberte si slnečný deň, prírodzené svetlo dodá interiéru pocit priestrannosti. Môžete si pripraviť videoprehliadku alebo 3D prezentáciu a, samozrejme, nezabudnite na pôdorys.
Veĺmi dôležité sú korektné údaje o ploche. Nie je jedno, či predávate 80 m2 podlahovej plochy bytu, alebo ste do toho zarátali aj plochu balkónov, prípadne pivnice.
Neskrývajte nedostatky, či už okolia, alebo samotnej nehnuteľnosti. Vráti sa vám to ako bumerang. Ak máte z okien výhľad na továreň, nafoťte ju. Klienti to pri obhliadke aj tak uvidia. Tí, ktorým by to prekážalo, na vašu ponuku nebudú reflektovať, čím si ušetríte čas.

 

 

Pri obhliadkach nepodceňujte atmosféru prostredia. Určite na záujemcov nespraví dojem špinavý riad vo vašom dreze. Zato čerstvé kvety a misy s ovocím mu pridajú pár dobrých bodov.

 

 

Ako stanoviť cenu?
Ak si cenu určujete bez odborníka, je dobré sledovať realitné portály, kde ponúkajú podobné nehnuteľnosti, ako je tá vaša. Berte do úvahy vek stavby, jej technický stav, lokalitu a , samozrejme, výmeru. Štatistiky potvrdzujú, že ceny, za ktoré sa nehnuteľnosti napokon predajú, sú približne o 3% až 6% nižšie ceny, za ktoré sa inzerujú.

 

Nebojte sa realitky
Ak sa chcete vyhnúť telefonátom od prípadných záujemcov, túto časť za vás ochotne absolvujú realitní makléri. Tí vďaka webstránkam a inzercii vašu nehnuteľnosť zviditeľnia a oslovia vás len v prípade seriózneho záujemcu.Navyše sa postarajú o všetky potrebné formality a poskytnú kupcovi právny servis, vďaka čomu si ušetríte chodenie po úradoch. A v neposlednom rade vás ochránia pred neserióznym záujemcom.

 

 

 

Bežný človek nepredáva byt každý rok, a preto je problém poradiť sa s realitným agentom. Ten môže pomôcť s určením ceny či stratégie. Makléri väčšinou majú aktuálne informácie o trhu z prvej ruky a môžu aj dohodiť záujemcov. Predaj cez sprostredkovateľa je určite bezpečnejší a hladší.

 

 

Obhliadky
Myslite na to, že potenciálni kupujúci sa chcú v novom domove cítiť od začiatku ako majitelia, nie ako záujemcovia. Preto zvoľte príjemný prístup a zabezpečte, aby v byte alebo dome nebola zima, príliš teplo alebo rušivý hluk z ulice.
Aby sa u vás záujemca cítil príjemne a stúplo nadšenie, nezabudnite na zopár trikov: Poupratujte, vyvetrajte a do vázy dajte kvety. Príjemná vôňa čerstvo napečených vanilkových rožkov tiež dokáže urobiť zázraky. Najmä ženy majú citlivý nos a s príjemnou vôňou si okamžite spájajú teplo rodinného kozuba.
Nechajte potenciálneho kupca prezrieť si v pokoji a dôkladne celú nehnuteľnosť. Dohodnite sa so známymi, aby vám postrážili možno pre niekoho rušivé elementy, ako sú šantiace ratolesti alebo štvornohí miláčikovia. Sú to síce detaily, no niektorých záujemcov môžu zbytočne znervóznovať.
Buďte pripravený pravdivo odpovedať na otázky, najmä čo sa týka mesačných prevádzkových nákladov. Zrátajte všetky účty, ktoré platíte za energie, kanalizáciu a podobne, aby ste záujemcu nezavádzali. Je to voči nemu korektné a budete v jeho očiach pôsobiť dôveryhodne.

Zdroj: (Pekné bývanie 05/2014)